SI-led

Typiskt område för smärta hos en person med SI-ledsdysfunktion.
  • SI-lederna spelar en nyckelroll i kroppens belastning och kan orsaka omfattande smärta vid sjukdomar, inflammation, trauma eller överrörlighet.
  • Diagnos av SI-ledsmärta kan innefatta provokativa manövrar under fysisk undersökning och bildgivande studier, och vid bekräftelse kan icke-kirurgiska behandlingsmetoder som fysioterapi, styrkande träning och livsstilsförändringar rekommenderas.
  • Livsstilsförändringar som ergonomiska anpassningar, antiinflammatorisk kost (obs, eventuellt) och rätt användning av stöd i arbetsställningar och ergonomiska stolar kan bidra till att lindra och förhindra smärta i SI-leden.
  • Autoimmuna sjukdomar
  • Infektion
  • Trauma
  • Injektioner med lokalanestetika och antiinflammatoriska läkemedel
  • Manuell terapi som mobilisering och kiropraktisk behandling
  • Användning av SI-bälten som stöd och avlastning
  • knä-till-bröst
  • sittande figure four
  • sittande katt-ko
  • aktivering av insida lår
  • spinala vridningar
  • Användning av sacroiliac bälte för att ge stöd till SI-leden och lindra smärta.
  • Användning av ländryggstödskuddar vid sittande för att upprätthålla ländryggens naturliga kurvatur.
  • Användning av kilar eller stödkuddar när man ligger ner för att upprätthålla ländryggens naturliga kurvatur.
  • Sitt med rak rygg
  • Ha fötterna platta på golvet
  • Ta regelbundna pauser för att röra på dig
  • Använd en ergonomisk stol med möjlighet till justering av sittyta, djup och lutning